~Nove Scotia Duck Tolling Retriever~

000Photobucket 2009-01-04 @ 18:14:02

Okej. Nu har jag hittat den. Blivande hunden, helt otroligt eller hur!? Fatta hur många gånger jag googlar sönder vår data bara för att hitta den där perfekta hunden! Och nu!  Eller själva rasen hittade jag väl någon gång i 5:an tror jag men då var det mest namnet, Nova Scotia Duck Tolling Retriever också kallad Tollare, som fashinerade mig sen läste jag lite och visst den har ju sina "needings" men man kan ju säga att jag har samma "needings" som hunden så det är ju perfa! Och utseedet är helt rätt också, visst "döm inte hunden efter håren" men hur många skulle kunna klara av att ha en hund som man tyckte var ful? Visst, om man inte kan ge hunden det den är avlad för så är det ju bara synd om hunden men jag tycker också att många överdriver och det känns som om vissa försöker skrämma alla "letande" som kanske är lite sugna på t.ex en BC och säger att "aa, men BC;n måste valla typ 8 timmar per dag för att inte gå i taket" då den egentligen bara behöver 2-3 timmar. (Nu vet ju jag inte exakt hur mycket BC;n behöver, det var bara ett exempel). Jag vet att jag blivit skrämd av hundägare med viss erfarenhet av tollaren som säger att "tollaren är retriever rasernas motsvarighet till BC;n" och visst kan det vara så man jag tror också att det beror VÄLDIGT mycket på hur man hanskas med hunden under uppväxten och i valpstadiet. Jag vet att Lagotton som också behöver en viss mängd aktivering för att må bra formas väldigt mycket efter hur mycket man aktiverade den i valpstadiet, ju mer man aktiverar den då dessto behöver den som vuxen. Och jag tror att det är lite så med alla raser. Jag tror också att stamtavlan spelar stor roll, Var mamman och pappan hundar som verkligen höll igång så tror jag att det speglar sig lite i valparna så när jag skaffar Tollare (haha, inga om inte) så kommer jag titta efter en stamtavla där det ser ut att ha gått lite lugnare. Men vad jag har gjort både fel och rätt tror jag är att jag har vart på och frågat hundägare på hundforum på internet och där kan ju de skriva i stortsätt vad som helst. De kan lura i mig att Tollaren är värsta sällskaps hunden eller att den är värre än BC;n och jag vet att många har lurat mig, utan om jag vart smart hade jag ju kontaktat uppfödare med en gång (har ju gjort det nu) men jag tror att innan jag fått alla danna falskinfo så kanske det hade vart bra med ett snack med någon där jag vet att erferenheten finns. Jag räknar med att skaffa hund i 16-18 års ålder (eller om långresor är inplanerade, efter dom). 

Så när jag skaffar Tollare så kommer jag nog kunna erbjuda aktivering i form av;
Promenader 3-5 gånger per dag varav minst 1 långlång.
Löpning efter cykel 2-3 km någon gång i veckan
Hårdträning på Freestyle och lydnad
Och Agility på "prova på" nivå.

Eller så blir hundköpet om bara 2-3 år för pappa kommer att bli anställd av ett företag (slutar jobba för komunen alltså) och kommer att kunna sköta mycket jobb hemifrån då han har möjlighet att gå ut med hunden på dagtid då alla andra är på jobb/i skolan. Mamma har också ledigt 2 dagar var fjärde vecka då hon har möjligheten. Och sen är det ju hela penga biten och det är väl mest det som stoppat oss men pappa kommer ju kämpa för en rejäl löneförhöjning nu när man blir nyanställd. Han har typ ett ganska ovanligt yrke så nu står företagen på kö för ett snack med pappa så han kan ju i stor sätt välja vilket företag som helst, då också det som erbjuder högs lön och inga krav på att flytta till fastlandet, så jag tror att allt kommer blir bra.
Men det var inte mening att gå in på pappas jobb eller några större planer på hundköp utan jag har bara bestämmt nu vilken hund JAG vill ha och om det inte blir den i familjen så blir det den då jag "staddgar mig"

Andra raser som jag vart inne på är:
Berner sennenhund (fanns inget annat än den då jag var mindre, men nu har jag insett att den kanske är liiiite för stor och klumpig)
Papillon (inser nu att den är för liten för mig)
Rottweiler (Har lite svårt för dem nu,  då jag har blivit attakerad av en så..naj)

Men i framtiden så tror jag att tollaren blir alldeles perfekt för mig! Gullig är den också!
Plus att det faktisk finns en kennel här på Gotland vilket förenklar allt!!





Enjoy <3


Kommentarer

KOMMENTERA:

Design:
- Denna tjej har gjort min design.

Reklam:
- Reklam undanbedes, och jag hoppas att ni respekterar detta.

Övrigt:
- Blir jätteglad för kommentarer.
- Var snäll och kommentera inte anonymt, då kan jag inte svara dig direkt. Som URL-adress fungerar din bilddagboksadress.
- Tänk på att ingen är anonym - jag kan se din IP-adress.
- Elaka kommentarer kan du hålla för dig själv!

Skriv ditt namn
Vill du bli ihågkommen?

Och gärna din e-postadress (bara jag ser den)


Har du en blogg? (bilddagbok går också bra!)


Vad vill du säga?


Trackback